Monitorizarea modului de creştere şi îngrijire a copilului cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate, precum şi a celor care au revenit în ţară după o perioadă de şedere în străinătate alături de părinţi mai mare de un an se realizează prin Serviciul public de asistenţă socială, conform Hotărârii de Guvern nr. 691 din 19 august 2015.
Datele privind această categorie de copii se colectează prin intermediul unităților școlare, pe următoarele dimensiuni:
• copii cu ambii părinţi plecaţi în străinătate;
• copii cu părintele unic susţinător plecat în străinătate;
• copii cu un singur părinte plecat în străinătate;
• copii reveniţi în ţară după o perioadă de şedere în străinătate alături de părinţi mai mare de un an.
În cazul copiilor cu ambii părinţi plecaţi în străinătate sau a celor cu părintele unic susţinător plecat în străinătate, Serviciul public de asistenţă socială are obligaţia verificării pe teren a îndeplinirii condițiilor privind delegarea drepturilor şi îndatoririlor părinteşti pe durata plecării în străinătate a părintelui/tutorelui precum și a îndeplinirii condițiilor stipulate de lege de către persoana în întreţinerea căreia va rămâne copilul (conform Legii nr. 272 din 21 iunie 2004 (republicată) privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului).
În situaţia în care constată că nu există persoana desemnată (în acord cu prevederile Legii 272), serviciul public de asistenţă socială are obligaţia de a informa în scris persoana în îngrijirea căreia se află copilul, pentru stabilirea măsurilor de protecție în condițiile legii. Totodată, serviciul public de asistență va obține informații privind adresa la care pot fi contactaţi părinţii în străinătate precum și dovada că persoana în întreținerea căreia se află copilul menţine legătura cu aceştia.
În urma acestei vizite reprezentantul serviciului public de asistenţă socială completează Fişa de identificare a riscurilor, formular tip, conform Anexei 1 la HG nr. 691 din 19 august 2015.
În primele 6 luni de la delegare a autorităţii părinteşti de către înstanța tutelară, serviciul public de asistenţă socială va realiza, la fiecare 2 luni, vizite la domiciliul persoanelor desemnate de instanţă, în vederea informării şi consilierii acestora cu privire la răspunderea pentru creşterea şi îngrijirea copilului. După această perioadă, vizitele vor fi realizate semestrial.
În urma vizitelor periodice, reprezentantul serviciului public de asistenţă socială întocmeşte un raport privitor la evoluţia copilului şi a modului în care acesta este îngrijit (cuprinzând informaţii cu privire la performanţele şcolare, starea fizică a copilului, grupul de prieteni şi anturajul copilului/copiilor) și, dacă concluziile raportului sunt nefavorabile, sprijină persoana în grija căreia se află copilul în luarea unor măsuri corective.
Măsuri de sprijin furnizate de către serviciul public de asistenţă socială familiilor pentru creşterea şi îngrijirea copilului cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate:
• urmărirea menținerii relaţiilor personale ale copiilor cu părinţii care sunt plecaţi în străinătate;
• organizarea de programe de educaţie parentală destinate părintelui care asigură creşterea şi îngrijirea copilului după plecarea celuilalt părinte la muncă în străinătate/persoanei delegate pentru a se ocupa de creşterea şi îngrijirea copiilor cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate/ a celor care au revenit în ţară după o perioadă de şedere în străinătate alături de părinţi mai mare de un an;
• organziarea de întâlniri (trimestrial sau ori de câte ori este necesar) cu persoanele care se ocupă de creşterea şi îngrijirea copiilor/ cu părintele care se ocupă de creşterea şi îngrijirea copilului după plecarea celuilalt părinte la muncă în străinătate;
• facilitarea și stimularea contractului între persoana căreia i-a fost delegată autoritatea părintească și reprezentanţii unităţii de învăţământ pe care o frecventează copilul;
• încurajează părintele / persoana în grija căreia a fost lăsat copilul şi cadrele didactice pentru stabilirea unor acorduri de învăţare, adecvate nevoilor acestora care să cuprindă în mod explicit scopurile, aşteptările şi responsabilităţile ce revin şcolii şi familiei;
• sprijinirea părinților / persoanelor în grija cărora au fost lăsați copii, în utilizarea unor metode de consiliere care să faciliteze comunicarea în familie, rezolvarea problemelor etc.
Intervenții ale Unității de invățământ
• În cazul scăderii randamentului şcolar, învăţătorul/dirigintele copilului are obligaţia implicării consilierului şcolar şi informării serviciului public de asistenţă socială.
Intervenții ale reprezentantului serviciului public de asistenţă socială
• În caz de suspiciuni de afectare a stării emoţionale a copilului, reprezentantul serviciului public de asistenţă socială va mijloci implicarea unui psiholog/ includerea copilului în cadrul unui program de consiliere psihologică (inclusiv cu mijlocirea Direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului, în cazul în care astfel de servicii nu sunt disponibile la nivel de comunitate).
• În cazul constatării unei degradări a stării de sănătate a copilului reprezentantul serviciului public de asistenţă socială va informa medicul de familie și va solicita sprijinul acestuia pentru evaluarea strării de sănătate a a copilului.
• În cazul afilierii copilului cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate la un grup de prieteni cu comportament infracţional, reprezentantul serviciului public de asistenţă socială va solicita sprijinul Direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului, în vederea asigurării accesului copilului la servicii de specialitate și va informa deopotrivă atât unitatea școlară cât şi a poliţia.
• În cazul suspiciunilor de abuz, neglijare sau rele tratamente, reprezentantul serviciului public de asistenţă socială va sesiza Direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului în vederea iniţierii procedurilor prevăzute de lege pentru astfel de situații.
Sursa: Hotărârea nr. 691 din 19 august 2015 pentru aprobarea Procedurii de monitorizare a modului de creştere şi îngrijire a copilului cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate şi a serviciilor de care aceştia pot beneficia, precum şi pentru aprobarea Metodologiei de lucru privind colaborarea dintre direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului şi serviciile publice de asistenţă socială şi a modelului standard al documentelor elaborate de către acestea
Disponibilă la: https://dgaspcmures.ro/formulare/2017/HG691din2015SPASsiDGASPC.pdf
Fondul Social European
Axa prioritară nr. 6: Educație și competențe
Prioritatea de investiții –10.i: Reducerea și prevenirea abandonului școlar timpuriu și promovarea accesului egal la învățământul preșcolar, primar și secundar de calitate, inclusiv la parcursuri de învățare formale, nonformale și informale pentru reintegrarea în educație și formare
Obiectiv Specific 6.2: Creșterea participării la învățământulante-preșcolar și preșcolar, în special a grupurilor cu risc de părăsire timpurie a școlii, cu accent pe copiii aparținând minorității roma și a celor din mediul rural
Obiectiv Specific 6.3: Reducerea părăsirii timpurii a școlii prin măsuri integrate de prevenire și de asigurare a oportunităților egale pentru elevii aparținând grupurilor vulnerabile, cu accent pe elevii aparținând minorității roma și elevii din mediul rural/ comunitățile dezavantajate socio-economic
Titlul proiectului: „EDUsmart – Măsuri integrate pentru stimularea participării la educație a copiilor cu părinți plecați la muncă în străinătate din Orașul Flămânzi, Județul Botoșani”
Cod SMIS: 139093
Intocmit,
Cristea George-Adrian
Expert parteneriat public privat